Kartverket - Vi skal flyfotografere

De nærmeste månedene kan du se personer som maler hvite firkanter på bakken. Ta godt imot landmålerne, og la merkene være i fred. Disse merkene skal brukes når vi skal flyfotografere i kommunen. Det er et sikkert vårtegn å treffe på en landmåler som måler inn fastmerker i nabolaget, gangstien eller helt utpå jordet.

Uventede gjester på besøk

Hæ? Kan du få folk med landmålingsutstyr og malingsspann i neven inn i hagen din? Huset og hagen din får du ha i fred. Men: Eier du en vei eller annet egnet sted for signalering, kan det hende du får gjester på din eiendom.

Matrikkelloven gir lovfestet rett til å plassere signaler på privat og offentlig grunn. Du skal kunne regne med at de tar hensyn når de jobber.

Her skal det fotograferes

Kartleggingen skjer gjennom Geovekst-samarbeidet. Det skal nå flyfotograferes utvalgte områder i 11 kommuner sør i Hedmark, til sammen 400 km².

Og vil du se huset ditt fra oven, finner du dette på Norge i bilder. Her kan du også bla deg gjennom ulike bilde-lag som viser flyfoto fra forskjellige tidsepoker.

Les mer om årets kartlegging på Kartverkets sider.

Signalpunkt - Klikk for stort bildeSignalert punkt Karverket

Oversiktskart - Klikk for stort bildeOversiktskart Kartverket