Årets 17.mai- feiring blir ikke som vanlig.

Smittevernreglene er viktige også denne dagen. Årets feiring blir derfor i de tusen hjem, slik som det står i nasjonalsangen «Norske mann i hus og hytte…"
I år må vi skape et samhold med familie og venner, men med fysisk avstand.

- Det blir en annerledes 17. mai, men forhåpentligvis allikevel en fin dag.
Dette er året for gode 17. mai-opplevelser og feiring hjemme.
Vi skal sammen bidra til at dagen, demokratiet, grunnloven og frihet skal feires. Samtidig som vi deltar i den store dugnaden som vi alle er en del av.

Det kommuneoverlegen utfra dagens situasjon har bestemt er at:

• Barnetog ikke kan gjennomføres
  • Lek i store grupper avlyses
  • Matservering i buffet form avlyses
  • Aktiviteter i grupper på 5 (dette tallet kan komme til å endres) og med god avstand (2meter) kan gjennomføres
  • Korpsmusikk kan tillates, for eksempel utenfor sykehjem eller ved flaggheising, men da med begrensning til 5 personer.

17. mai komiteen jobber med alternativ markering av dagen;
  • Våler kommune vil ta i bruk digitale kanaler for å formidle talene ut til folket.
    Ordfører Ola Cato Lie, leder for Frivilligsentralen Katinka Schjerven Eriksen og elevrådsleder Markus Berget skal alle holde sine respektive taler.
  • Det blir bekransning av krigsminnebauta i Våler sentrum
  • Flaggheising
  • Pop-up korps og korsang

Nasjonalt planlegges det at hele Norge kommer ut og synger nasjonalsangen samtidig, og det håper 17. mai komiteen at alle Vålersokninger vil være med på!

Del gjerne bilder fra dagen på nettsidene våre.

Vi ser også på andre mulige aktiviteter som vi vil oppfordre til, men avventer siste beskjed fra nasjonale myndigheter.

Det er viktig at alle uansett følger disse retningslinjene:

Hold 2 meters avstand, uavhengig av om du er inne eller ute til de du ikke bor sammen med.
- Maks grupper på fem
- Vask hendene ofte og grundig, og host i albuen eller i papirhåndkle og
- Unngå steder hvor det er mange mennesker