Formannskapets forslag til budsjett for 2021 og økonomiplan 2021-2024

 Formannskapets forslag til budsjett for 2021 og økonomiplan 2021-2024 er lagt ut til gjennomsyn i Sentralgården og på kommunens hjemmeside t.o.m. 14. desember kl. 15.00.

Du kan laste ned hele dokumentet her. (PDF, 2 MB)

Formannskapets innstilling: 


Kommunedirektørens forslag til driftsbudsjett for 2021 vedtas med de netto driftsrammer som følger av budsjettdokumentets kapittel 6.1. Bevilgningsoversikt drift, 6.2. Bevilgning drift pr. virksomhet og 6.3. Økonomisk oversikt drift. Budsjettskjemaene inkluderer alle foreslåtte tiltak slik de fremkommer i budsjettdokumentet kapittel 4. Virksomhetene kan fritt disponere netto driftsrammer innenfor den myndighet som er gitt i det til enhver gjeldende delegeringsreglementet og økonomireglementet.


Kommunedirektørens forslag til investeringsbudsjett for 2021 vedtas med de investeringsrammer som følger av budsjettdokumentets kapittel 6.4. Bevilgningsoversikt investering og 6.5. Spesifikasjon av investeringsutgifter.

3.
Kommunedirektørens forslag til økonomiplan for årene 2022 til og med 2024 vedtas. For å kunne gjennomføre økonomiplanen er det nødvendig med en grunnleggende endring i driften av kommunen. Det må vurderes inngående strukturelle endringer både internt i kommunen og på overordnet nivå i form av utstrakt interkommunalt samarbeid eller kommunesammenslutning med en eller flere kommuner. En utredning av dette må starte umiddelbart etter nyttår.

4.
Lånerammen for nye låneopptak til investeringer etter kommunelovens § 14-15 settes til 76 millioner.
Det søkes Husbanken om å ta opp formidlingslån etter kommunelovens § 14-17 på 5 millioner kroner til videreformidling som startlån.

5.
Kommunedirektøren gis fullmakt til å ta opp likviditetslån innenfor en kredittramme begrenset til 20 millioner jf. kommunelovens § 14-15, 3. ledd

6.
Prisregulativet vedtas i henhold til vedlegg. Prisregulativet gjøres gjeldende fra 01.01.2021 og med utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende reguleringer i lover, forskrifter og andre retningslinjer.

7.
Utover de lovregulerte selvkostområdene (vann, avløp, renovasjon) skal Våler kommune ha 100% kostnadsdekning (selvkost) på følgende områder:

 

  • Behandling av private plansaker (reguleringsplaner)Bygge og delingssaker
  • Arbeider etter matrikkelloven og seksjoneringsloven
  •  Skolefritidsordningen
  •  I medhold av eigedomsskattelova §§ 2 og 3 skal det skrives ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer.
  • Skattesatsen settes til 4 promille for boliger og fritidsboliger etter eigedomsskattelova kapittel 4.
  • Skattesatsen settes til 6 promille for kraftanlegg, vindkraftverk og næringseiendom etter eigedomsskattelova kapittel 4.
  • Eiendomsskatten betales i 2 eller 12 terminer etter eigedomsskattelova § 25

 

8.      
Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele lønnsreserven som er avsatt i årsbudsjettet for 2020

9.
 Våler kommune innfører investerings stopp. Eventuelle nybygg, restaureringer for mer enn 100.000 kr skal legges fram for formannskapet  før tiltaket godkjennes og iverksettes.

10.
Ved oppsigelser og opphør av arbeidsforhold skal spørsmålet om nyansettelser /erstatning legges fram for formannskapet til avgjørelse.

11.
Tilskudd til Tjærebreing av Gravberget kirke tildeles inntil kr 200.000, og «Blomsterpikene» tildeles kr 60.000  for å kjøpe inn planter mm til forskjønnelse av sentrum og langs veiene gjennom  Våler.

12.  
Setningen i forordet skal ut: "Kommunen har et salgspotensiale av jordbruksarealer på Haslemoen til ca. 50 mill."
Setningen erstattes med:
"For å skape en mer attraktiv kommune for næringsutvikling og økt bosetting vil det være nødvendig med krevende og framtidsrettede beslutninger. Hovedmålet er å bringe kommunens økonomi i balanse, og for å nå dette målet må det tas mange krevende beslutninger."