Fortsatt sykehusdrift ved Elverum sykehus

Nærhet til akuttsykehus for befolkningen i Solør er viktig, sa May-Liss Sæterdalen, fungerende ordfører i Våler, til statsråd Bent Høie i et digitalt møte den  9. februar.

Statsråd Bent Høie fikk høre en rekke argumenter på de 3 minuttene som May-Liss Sæterdalen hadde til disposisjon.

• Nærhet til akuttsykehus for befolkningen i Solør er viktig
  • Viktige kompetansearbeidsplasser i regionen vil gå tapt hvis Elverum sykehus legges ned
  • Nærhet til akuttsykehus og en trygg fødeavdeling er avgjørende for mange førstegangsfødende i Solør
  • Elverum sykehus er viktig for store næringer som NAF trafikksenter, Forestia og Moelven i Solør

Visjonen for Sykehuset Innlandet HF lyder slik; «Sykehuset Innlandet HF skal gi gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk tilhørighet, kjønn og økonomi».

Det står videre: Sykehuset Innlandet skal gi trygg og god behandling nærmest mulig der pasienten bor.
Sykehuset i Elverum har stor betydning for både næringsutvikling, eksisterende næringsliv og samfunnsutvikling i vår region.

Vi har i Solør store industribedrifter som blant annet Forestia og Moelven i tillegg til NAF Trafikksenter/Vålerbanen, som vil kreve at vi har gode beredskapsplaner og nærhet til et sykehus.

Sånn det er i dag så har befolkningen i Våler stor tillit til Elverum sykehus, og sykehuset har god tilgjengelighet og ligger i et trafikk-knutepunkt.

Sykehuset er også en viktig arbeidsplass i regionen, som betyr mye for distriktskommunene. Vi må derfor fortsatt ha sykehusdrift i Elverum og en ny luftambulanse hensiktsmessig plassert i forhold til å dekke kommunene i Østerdalen og i Solør for å kunne opprettholde helsemessig beredskap for befolkningen i vår region.

Våler kommune støtter derfor fortsatt sjukehusdrift ved Elverum sykehus, og pasientens beste må være hovedfokus!

May-Liss Sæterdalen, fungerende ordfører i VålerSom svar på statsrådens spørsmål  om hvor  kommunen ønsker at det nye Mjøssykehuset, akuttsykehuset og det elektive sykehuset skal plasseres var May-Liss Sæterdalen klar: Våler kommune mener at Mjøssykehuset skal ligge ved Moelv, akuttsykehuset i Elverum og det elektive sykehuset i Gjøvik