Høring av lokal forskrift om smitteverntiltak mot spredning av covid 19

Kommunelegen fastsatte i går kveld vedlagte forskrift om stenging av kommunale skoler i Våler i en uke. Beredskapsutvalget vil vurdere lemping av tiltak eventuelt ytterligere tiltak i sitt møte i ettermiddag klokka 16:00.

Bakgrunnen for vedtaket om stenging av skoler er stor usikkerhet om antall elever med covid 19 smitte i skolene i Våler.

På fredag ettermiddag ble kommuneledelsen varslet om to smittede voksne menn i Våler.

Smittekilden synes å være på deres arbeidsplass, som ligger utenfor kommunen.

De to smittede var tilstede på ett arrangement forrige søndag.  Her var også andre smittede fra andre kommuner i Innlandet tilstede.  Ingen av de tilstedeværende kjente til at de var smittet når arrangementet fant sted.

Ut fra dette arrangementet, og andre kontakter, er det beregnet at det er ca 75 nærkontakter.  Drøyt 50 av disse er tilknyttet Våler kommune.  Alle disse nærkontaktene er testet, og alle er satt i karantene tom 06.11.

Det er flere av nærkontaktene som har symptomer som er sammenfallende med covid 19.  Alle nærkontaktene er derfor satt i forsterket karantene. Det mistenkes at det kan være endel smittede.

Det er elever på alle klassetrinn i Våler barne og ungdomsskole blant nærkontaktene.

Alle nærpersonene ble testet på lørdag.  På grunn av stor smittespredning og testaktivitet i flere kommuner i Innlandet vil ikke laboratoriet kunne har resultatene klare før i dag.

I møtet i kriseledelsen i ettermiddag vil aktuelle tiltak bli vurdert.

For barnehagene har vi valgt å holde disse åpne på gult nivå inntil videre.  Det er nærkontakter som går i barnehage, men ingen a disse var tilstede i barnehagene i de fire siste dagene i forrige uke.  Det er derfor lite sannsynlig at det er smitte spedt videre ut over nærpersonene.

Avhengig av prøvesvarene kan dette bli revurdert

Av andre tiltak som vurderes er:

• Forbud mot private sammenkomst med flere enn 5 personer ut over egen husstand.
  • Forbud mot arrangementer, eventuelt arrangementer med flere enn 20 / 50 deltagere.
  • Stenging av andre anlegg og aktiviteter. Trenings og øvingsaktiviteter, treningssenter idrettsanlegg bibliotek samfunnshus mm.
  • Stenging av helse og omsorgsinstitusjoner for besøk.
  • Bruk av hjemmekontor så langt det lar seg gjøre.
  • Pålegg om bruk av munnbind i ulike sammenhenger.

Våler kommune ber om at kommentarer og innspill i sakens anledning sendes kommunen innen i dag klokka 15.

Innspill kan sendes til:

postmottak@vaaler-he.kommune.no innen i dag, 02.11.20 klokka 15:00

Hele høringsbrevet finner du her. (PDF, 66 kB)

Vedtak/forskrift fattet av kommunelege finner du her (PDF, 59 kB)