Kommunelokalet er tildelt Olavsrosen - vi gratulerer!

Ordføreren søkte, og Norsk Kulturarv sa ja. Nå har Våler Kommunelokale fått kvalitetsmerket Olavsrosa. Overrekkelsen fant sted 16. august. Dette er virkelig en gladmelding, sier Lise Berger Svenkerud.

I et vedlegg til ordførerens søknad, skrev en av mennene bak den nødvendige restaureringen av Våler kommunelokale på begynnelsen av 1980-tallet, Geir Thomas Risåsen, at bygget er et viktig kulturminne.

– Det er helt sentralt i forhold til stedets identitet og har i mer enn 100 år vært den viktigste arena for bygdas politiske og kulturelle liv, skrev Risåsen i sin anbefaling til Norsk Kulturarv.

Den som blir tildelt merket er underlagt årlig kontroll og rapportering. Retten til å bruke merket kan trekkes tilbake hvis kriteriene ikke blir oppfylt. Merket kan benyttes til profilering og markedsføring.
Vil du vite mer om Olavrosa så kan du lese det her.