Skjøtselsplan for området ved Rivieraen, Glomma - høring

Området er i utgangspunktet en naturtypefigur med verdi A, nasjonalt svært viktig.  Statsforvalteren må derfor vedta planen, men etter innspill fra Våler kommune og befolkningen.  Høringsfrist 26. juni 2024.

Skjøtselsplanen til høring. (PDF, 4 MB)

Det er forekomster av flere rødlistede plantearter i området som doggpil og mandelpil, i tillegg til elvesandjegeren som er strengt vernet med egen forskrift.

Men det er også forekomster av svartelistede planter som bl.a. rødhyll, kanadagullris og alaskakornell. Disse ønsker en å bekjempes aktivt.

Statsforvalteren er innstilt på at det lages en skjøtselplan for området, der en balanserer hensynet til bevaring av rødlistede arter og ønsket om utsikt til elva for beboerne på Hemmejordet.

Høringsinnspill sendes Våler kommuneskoger KF v/ Dag Kjetil Gjerdrum på epost dkg@vis.kommune.no.  Innspill blir så videreformidlet til Statsforvalteren i Innlandet. Høringsfrist 26. juni 2024.