Kurs og arrangementer ved Frisklivssentralen i Solør vår 2024

Frisklivssentralen er en kommunal helsefremmende og forebyggende helsetjeneste og et kompetansesenter innen helseadferdsområdene fysisk aktivitet, kosthold og snus- og røykeslutt. Målgruppen er de som har økt risiko for, eller som har utviklet sykdom og trenger oppfølging av helsepersonell til å endre levevaner og mestre sykdom. Frisklivssentralen motiverer og støtter deg som ønsker å endre levevaner, gjennom gruppebaserte tilbud og oppfølging.

Hvem kan delta?
Alle som er bosatt i Åsnes og Våler kommune kan benytte seg av Frisklivssentralens tilbud. Man kan delta på FRISKLIVSTRENING i tre måneder og/eller et av våre KURS eller andre FRISKLIVSAKTIVITETER.
Hva gjør jeg for å bli med? Henvisning kan skje via fastlege, annet helsepersonell eller NAV. Du kan også henvise deg selv ved å ta direkte kontakt med oss.

Om Frisklivssentralen

Kurs og arrangementer ved Frisklivssentralen i Solør vår 2024 som PDF (PDF, 169 kB)

Kurs og arrangementer ved Frisklivssentralen i Solør vår 2024

Kurs i depresjonsmestring (KID):
For deg som kjenner deg nedstemt eller er lett til moderat deprimert. Kurset gir opplæring i
hvordan man selv kan bli mer oppmerksom på tankene sine og se sammenhengen mellom handlinger,
tanker og følelser. Kurset er gruppebasert og består av 10 samlinger, samt individuell kartlegging.
Pris kr. 600,-. KID-kurset er åpent for innbyggere i Elverum, Våler, Grue og Åsnes kommuner.
Neste kurs: Vår 2024. Eget skriv kommer.

Kreftmestring:
For deg som har eller har hatt kreftsykdom, og som ønsker å treffe andre i samme situasjon og få
veiledning  til å mestre hverdagen. Kurset er for innbyggere i Grue, Åsnes og Våler kommune.
Kursledere: kreftsykepleiere i Grue kommune, kreftkoordinator i Åsnes og Våler og
frisklivsveileder. Består av fem gruppesamlinger med ulike tema. Pris: kr 150,-. Sted: Nedre Kjølen
bo-og aktivitetshus.
Neste kurs: oppstart 31.1. Deretter 7.2, 14.2, 21.2, 28.2

Sov godt – Søvnkurs:
For deg som opplever utfordringer med søvn. Kurset gir kunnskap om søvn og søvnvaner. Det er lagt
opp til fire ukentlige gruppebaserte samlinger.
Kurset er utviklet av Helsedirektoratet og basert på kunnskap fra Nasjonal kompetansetjeneste for
søvnsykdommer og folkehelseinstituttet. Pris: kr 250,-. Sted: Nedre Kjølen bo- og aktivitetshus.
Neste kurs: oppstart 10.4. Deretter 17.4, 24.4, 30.4 kl. 13.00-14.30?

BraMat:
For deg som trenger hjelp til å endre kosthold. Kurskonseptet baserer seg på de nasjonale
kostrådene. Her får du råd og tips om økonomivennlige og helsefremmende matvalg. Det er lagt opp
til fem ukentlige gruppebaserte samlinger. Pris: kr 350,-. Sted: Nedre Kjølen bo- og aktivitetshus.
Neste kurs: oppstart 10.1. Deretter 17.1, 24.1, 31.1, 7.2 kl. 13.00-15.00.

Temasamlinger:
Vi arrangerer ulike temasamlinger med fokus på helse, læring og mestring. Temasamlinger er gratis.
-Å leve med diabetes type-2: mai, mer info kommer
-Å leve med KOLS og andre lungelidelser: mer info kommer
-Informasjons om Frisklivssentralen: ta kontakt for å avtale tid

Timeplan våren 2024