NAV - stenging av den midlertidige digitale kanalen

På grunn av stor pågang på telefon og i chatløsningene og begrenset fysisk tilgjengelighet til NAV-kontorene, åpnet NAV 2. april en midlertidig, skriftlig kanal for brukere av de sosiale tjenestene. NAV ønsker å minne om at løsningen stenges 30. juni.

Formålet med den digitale tjenesten var at brukere av sosiale tjenester kunne kommunisere digitalt med sitt NAV-kontor under pandemien. Varigheten på tiltaket ble satt til 30. juni 2020, med mulighet for forlengelse hvis pandemisituasjonen skulle tilsi det. Fordi samfunnet gradvis åpner opp og det er bedre tilgjengelighet til NAV for brukerne, vil den midlertidige løsningen bli stengt som planlagt 30. juni.

Arbeids- og velferdsdirektoratet vil informere NAV-kontorene om de praktiske forhold rundt stengingen samt gi tydelig informasjon til innbyggerne på nav.no.

Løsningen som ble aktivert var basert på en eldre funksjonalitet som har ligget skjult i NAV sine systemer. Denne har noen kjente begrensninger mht. fleksibilitet, men tjenesten ble likevel aktivert, på grunn av pandemien.  Årsakene til denne vurderingen var et ønske om:

• å gi brukerne en digital inngang til NAV-kontoret i pandemisituasjonen
  • å avlaste NAV Kontaktsenter for telefoner fra brukere av sosiale tjenester

Team Digisos i Arbeid- og velferdsdirektoratet, har parallelt med åpningen av den midlertidige løsningen, startet arbeidet med å få innsikt i hvordan en permanent digital dialogmulighet bør utformes. Den fremtidige dialogløsningen vil bygge på erfaringer fra den midlertidige løsningen og har som mål å ivareta dialogbehov til brukere og NAV-kontor. Videre involvering fra kommunene i dette arbeidet vil blant annet skje gjennom Brukerråd for Digisos.