Nettmøte med H.K.H kronprins Haakon.

Nærmere en time i nettmøte ble det for ordfører Ola Cato Lie sammen med ordførerne i Bodø og i Sokndal i Rogaland torsdag

Avisa Østlendingen var også tilstede under nettmøtet, og skriver blant annet følgende i dagens avis:

Ikke uventet fant Hans Kongelig Høyhet straks tonen med de tre ordførerne. Fra Våler fikk han høre om en kommune som slapp billig unna første bølgen med korona, men som så fikk smellen. Ordfører Lie fortalte om hvordan man gjennom godt samarbeid med Åsnes klarte å stoppe det som kunne blitt en veldig uoversiktelig smittespredning.

Lie understreket i den forbindelse viktigheten av et godt helsemannskap og en frivillighet som trår til ekstra når det trengs. Han fortalte også om Haslemoen som testsenter og hvor viktig og bra det var å få etablert det raskt.

Kronprinsen ville også gjerne vite hva de tre ordførerne har lært av det spesielle året så langt. Alle var enig i at man virkelig har fått øynene opp for løsningene i den digitale verden som har gjort det mulig å være effektive og holde avstand og få jobbene gjort.

Utholdenhet med tanke på nødvendige tiltak var ordførere så vel som kronprins enig om at er et nøkkelord nå.

– Jeg tror at vi har vokst som nasjon gjennom 2020 med pandemi, sa Våler-ordføreren, noen kronprinsen var enig i.

Landbruk, skogbruk og kyllinger

Kronprins Haakon ville ellers høre litt om utviklingen i landbruk og skogbruket i en skogbrukskommune som Våler. Og det fikk han.

Lie orienterte om landets største sagbruk, Moelven Våler, Forestia og planene der for et stort anlegg for gjenbruk av trevirke.

Han fortalte også om NAF trafikksenter og alt som skjer der, og totalt sett fikk Ola Cato Lie fortalt Kronprins Håkon mye om Våler i Solør under nettmøtet.

BLE IMPONERT: Dette bildet var det kronprins og ordførerkollegene ble møtte med fra Våler, ordfører Ola Cato Lie, foran kommunelokalet. Våler kommune