Oppdatert status fra Våler kommune 19.3.21

Svar på tester tatt onsdag tilknyttet ungdomsskolen; ingen påvist ny smitte. Det er stor testaktivitet på Haslemoen. Åsnes og Våler kommune fattet i går vedtak om likelydende lokale forskrifter for Solør Videregående Skole.

Alle prøver på 8. trinn var negative

Alle elever på 8. trinn var negativ på test som forventet, skriver Kommunelegen i sin statusmelding til beredskapsledelsen tidlig fredag morgen.

I dag re-testes alle nærkontakter tilknyttet utbrudd på både barne- og ungdomsskolen i Våler. Vi forventer ikke nye positive svar på disse. Ved negativt prøvesvar avsluttes karantene for disse.

De som har fått påvist Covid-19 i Våler følges opp av sine fastleger og det meldes om at disse kun har milde til moderate symptomer.

Solør Videregående Skole

Det er nærkontakter i alle tre Solørkommunene tilknyttet arrangement og øvrige smittede i Grue og i Åsnes.

Svært stor smittesporings- og testaktivitet

Denne uken har mannskapet på Haslemoen hatt hektiske dager. Vi har bemannet opp både koronatelefon og test-teamet og de har jobbet godt og effektivt. Telefon og testsenter vil holde åpent også i helgen.

Helsemyndighetene forventer at kommunene skal kunne teste 2% av befolkningen og ha planer og kapasitet til å kunne teste 5% av befolkningen ved utbrudd. På Haslemoen denne uken ligger vi langt over dette, og nærmer oss 10% av befolkningen mot slutten av helgen.

Når det blir mange nærkontakter får smittesporingsteamet mye å gjøre. Denne uken har 4 ansatte jobbet daglig med å spore smitte. I Våler har vi 10 ansatte som er opplært og trent i smittesporing, og det er opprettet vaktordning slik at vi alltid har smittesporere tilgjengelig.