Planlegg padleturen på Kynna på Ut.no

Kynna er en populær og vakker padleelv i Finnskogen som går gjennom kommunene Elverum, Våler og Åsnes. Mange, både fra nært og fjernt, har tatt seg en padletur på Kynna gjennom årene. Hittil har det vært lite tilgjengelig informasjon om Kynna. For å planlegge og gjennomføre turen har du vært avhengig av enten å være lokalt kjent eller å kjenne noen som er det.

Nå er det laget en utførlig beskrivelse på den nasjonale turportalen UT.no. UT.no finnes både som webside og som app på mobiltelefon. Padlestrektning er tegnet inn på digitalt kart og de alternative start- og sluttpunkt for en padletur er godt beskrevet. Hvis du går inn på kartet og huker av for «steder» dukker de tilrettelagte leirplassene langs Kynna opp. Har du ikke kano ligger det ute lenker til utleiere. Det finnes også lenke til vannstandsmåling som gir god indikasjon på vannføringen i Kynnavassdraget.

Vakre farger i skogen og lengden på den padlebare strekningen gjør at Kynna er den ideelle helgeutflukt på høsten. Der er også et godt kortreist ferietips for høstferien. Les mer på https://ut.no/turforslag/112036542/padling-pa-kynna-finnskogen

Utlegging av turforslaget padling på Kynna på UT.no er et av mange tiltak i et samarbeidsprosjekt mellom Elverum, Våler og Åsnes kommuner hvor målet er å videreutvikle Kynnavassdraget som opplevelsesprodukt for fastboende, hyttefolk og turister. Prosjektansvarlige er Landbrukskontoret for Våler og Åsnes i samarbeid med Visit Elverum-Regionen AS.

Hittil er det gjort ytterligere tilrettelegginger leirplassene langs Kynna blant annet ved å sette ut nye utebord, bålringer og utedo. I tillegg er det engasjert en lokale dugnadsgjeng til å rydde elveløp for bl.a. trefall slik at fremkommeligheten er bedre. Det kommer også flere tiltak, både for padlere og syklister. Tilbakemeldinger og forslag til forbedringer på bl.a. turforslaget kan sendes på e-post til prosjektleder: trond.daltveit@online.no

Ha en riktig god tur!