Smittevern og skoleskyss - tiltak for å sikre kapasitet

Informasjon fra Innlandet fylkeskommune: Smittesituasjonen endrer seg raskt i Innlandet og varierer fra kommune til kommune. Ved forandring i smittetrykk endres tiltaksnivået mellom gult og rødt. På rødt nivå og med forsterkede tiltak har mange forventninger om at Innlandstrafikk skal sette inn flere busser og redusere til halv setekapasitet i bussen. Dette lar seg dessverre ikke gjennomføre da det ikke er mulig å skaffe til veie nok ekstra busser, taxier eller sjåfører til å løse skoleskyssen med halv kapasitet.

Du kan se hele brevet til kommunen som .PDF her. (PDF, 184 kB)

Skoleskyssen organiseres i Innlandet med en kombinasjon av åpne skolelinjer og ordinære busslinjer, og mange busser har en blanding av elever fra ulike skoletrinn, skoler og kommuner. Vi er derfor avhengige av å samarbeide tett med kommunene og skolene for få gjennomført skoleskyssen under pandemien.
Det er avklart med helsemyndighetene at smittevernveileder for kollektivtrafikk gjelder for alle ordinære linjer og skoleruter.

Smittevernveilederen fastslår at reisende, også elever, kan sitte skulder ved skulder også på rødt og gult nivå. Det er viktig at vi i størst mulig grad unngår at elever står, men at de benytter alle tilgjengelige seter.

Reiseråd:

• Ikke reis hvis du ikke må
  • Ikke reis hvis du er syk
  • Hold avstand – vis hensyn særlig ved på- og avstigning
  • Bruk munnbind når du ikke kan holde en meter avstand (barn over 12 år)
  • Unngå kontakt ansikt til ansikt – sitt skulder ved skulder
  • Sørg for god hostehygiene
  • Føles bussen for full – ta ansvar og vent på neste avgang der dette er mulig

Skolens ansvar
Skolene har ansvar for å informere elever og foresatte om de retningslinjer som gjelder for skoleskyssen. Dette er ekstra viktig nå for å kunne tilby en trygg skoleskyss for alle som ikke har noe alternativ. Skolen har ansvar for eleven innenfor skolens område, herunder også sørge for en forsvarlig av-/påstigning av elevene på stoppestedene ved skolen.
Kjører som normalt
All kollektivtrafikk i Innlandet er i full drift. Der det er stor smittefare kjører bussene med stengt framdør og første seterad avsperret, noe som reduserer kapasiteten noe. For å redusere sannsynligheten for overfylte skolebusser og dermed smitterisiko ber vi skolene om å:

• Oppfordre elever, som har et alternativ, til å reise på andre måter enn med skolebussen. Spesielt viktig for elever som ikke har krav på fri skoleskyss.
  • Oppfordre elevene til å benytte den bussavgangen som er opprinnelig planlagt. Dersom andre busser benyttes må elevene vise ekstra hensyn og spre seg på tilgjengelige bussavganger.
  • Informere foresatte om innholdet i dette informasjonsskrivet
  • Ha en god dialog med Innlandstrafikk om eventuelle utfordringer i skoleskyssen.

Samarbeid
Innlandstrafikk har samarbeidet med skolene og transportørene under hele pandemien og satt inn mer kapasitet der det har vært behov og mulig å få til. Det er begrenset tilgang på ekstra busser, taxier og sjåfører. Det er derfor avgjørende at kommunene og skolene fortsetter å bidra med tiltak som demper presset på kollektivtrafikken.

Vi håper på et godt samarbeid om smittevern også i tiden som kommer. Får vi elevene til å følge våre retningslinjer skal skoleskyssen kunne opprettholdes