Spaden settes i jorda for ny skole og aktivitetshus

Nå starter byggingen av Vålers nye skole og aktivitetshus. Entreprenør Martin M. Bakken AS rykker inn med sitt mannskap i løpet av oktober og starter grunnarbeidet. Byggeperioden blir på nesten 2 år. Høsten 2021 er Lanternen 3+ ferdigstilt.
FAKTABOKS:
- Lanternen 3 + tegnet av Tulinius & Lind arkitekter
- Skole og aktivitetshus
- Entreprenør: Martin M. Bakken AS
- Sparebank1 Østlandet, bibliotek, kulturskole, kulturkontorer og frivillighetssentral i Våler kommune samlokaliseres
- Investeringsnivå 214 mill. kr.

«Med Lanternen 3+ får Våler både ny barneskole, kulturskole, svømmebasseng, idrettshall, bibliotek, kulturkontorer og Frivillighetssentral som et samlingspunkt for alle.  Lanternen 3+ skaper et mer attraktivt Våler for alle aldersgrupper. Vi investerer for fellesskapet og for framtida. Lanternen 3+ gir nåværende og nye innbyggere et godt tjenestetilbud og vi viser at - Våler er et «gær bra steille» å flytte til å bo i,» sier ordfører Lise B Svenkerud.

«Lanternen 3+ er et stort løft for Våler kommune. Vi skaper en 1-10 skole som gir grunnlag for videreutvikling av gode læringsmiljøer og gode skoleresultater. Lanternen 3+ er et samfunnsprosjekt som omfatter alle sektorer i kommunen. Vi styrker samhandlingen og lager et Kinderegg hvor de enkelte bestanddelene bygg, kvadratmetere og avdelinger danner et helhetlig tilbud for framtidas Våler,» uttaler rådmann Eyvind Alnæs

Adm.direktør i SpareBank1 Østlandet Richard Heiberg uttaler i forbindelse med at banken selger sitt bygg til Våler kommune: «Med bank og bibliotek i samme lokaler bidrar vi til å skape en framtidsrettet og attraktivt møteplass for lokalsamfunnet. For oss i banken er denne nye Våler-modellen et spennende prosjekt som vi har store forventninger til.  Dette gir oss anledning til å kombinere det digitale med det fysiske - personlige -  inn mot framtidens bank. Vi ser fram til å kunne presentere vår felles løsning for bank og bibliotek i samme hus.  Vi tror Våler-modellen kan bli en referanse og eksempel til etterfølgelse på andre steder også, både i vårt markedsområde på Østlandet og i resten av Norge.»

Adm.dir. Svein Tollersrud i Martin M. Bakken, som er entreprenør for Lanternen 3+, uttaler: «Vi i Martin M. Bakken ser at Lanternen3+ vil gi Våler et enormt løft. Med grunnlag i gjennomført arkitektkonkurranse har vi i samspill med arkitekt og Våler kommune arbeidet intenst og profesjonelt med prosjektet. Med vår erfaring fra byggeprosjekter over hele Østlandet gjennom mange 10-år har Lanternen 3+ alle forutsetninger for å bli et godt og vellykket samfunnsprosjekt for Våler. Vi skal gjøre vårt beste for å sikre en god byggeprosess og med et godt resultat. Vi er både ydmyke, og selvsagt veldig glade, for at vi vant anbudet og det er hyggelig å kunne si at vi også stiller med medarbeidere med lokal tilhørighet som skal være med å bygge Lanternen 3»