Status koronautbruddet i Solør 9. november kl. 17.00

Pressemelding fra Våler, Åsnes og Grue kommuner:

Ingen nye smittede meldt i dag i Solør!

Felles krisestab avviklet

Åsnes og Våler kommune har gjennom hele utbruddet hatt felles krisestab med daglige møter. I dag ble det besluttet at det ikke lengre er behov for disse samordnende møtene. Kommunene går tilbake til separat, ordinær kommunal kriseledelsesorganisering med faste møtepunkter fra i dag.

Kvalitetssikrede tall

Det enorme antallet registreringer, dobbelt testregime, antall i karantene, nærkontakter og smittede er krevende å gjennomgå. Vi jobber med saken, og vil ha kvalitetssikrede tall klare så fort det er mulig.  Alle med påvist covid-19 er fulgt opp og smittesporing er avsluttet.

Utprøving av hurtigtester – ordinær drift på Haslemoen

I og med at utbruddet er over, er vi i dialog med Noklus om vår rolle i det videre arbeidet med utprøving av hurtigtester. Det er pr. i dag uavklart om vi fortsatt får tilbud om videre bruk av testmateriellet, eller om disse skal returneres for bruk i andre områder med pågående utbrudd. Denne uken går vi tilbake til ordinær drift og åpningstid på Haslemoen.

Til deg som ønsker test, men ikke har symptomer:

Vi ber på det sterkeste om at de som har ønske om å bestille test, men som ikke har symptomer på luftveislidelser eller Covid19-symptomer, ringer koronatelefonen i stedet for å bestille test via nett. Hvis du som ikke har symptomer bestiller tid for test via nett, legger du beslag på testkapasitet som vi trenger til å teste dem som faktisk har symptomer.

Om du ønsker test for eksempel fordi du skal ut og reise eller fordi arbeidsgiver krever det, ønsker vi å avklare noen spørsmål med deg først, og det gjør vi via koronatelefonen.