Til næringslivet i Våler

Igjen har samfunnet delvis stengt ned, og det er innført strengere smittevernstiltak. Det har nå blitt lagt fram nye tiltakspakker til både arbeidstakere og næringslivet.

De mest sentrale tiltakene for næringslivet og arbeidstakere er oppsummert under, og finnes på https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/flere-tiltak-for-okonomisk-trygghet/id2892080/.

Den nasjonale kompensasjonsordningen fortsetter i alle fall til nyttår. Se https://www.kompensasjonsordning.no/ . De økonomiske tiltakene skal være tilgjengelige for søknader i løpet av inneværende uke varsler regjeringen.

Den kommunale kompensasjonsordningen utvides. Våler kommune kommer med en ny utlysning i regionalforvaltning,no så fort vilkår og rammer kommer fra departementet. Ta kontakt med Arild Lande, tlf 90133674, arild.lande@vis.kommune.no for mer informasjon.

Her er en oppsummering av tiltakene:

Næringsliv

• Forlenge den nasjonale kompensasjonsordningen for næringslivet ut 2021 med enkelte justeringer i innretningen.
  • Utvide den kommunale kompensasjonsordningen for lokale virksomheter (1 mrd.)
  • Gjeninnføre lånegarantiordningen.
  • Gjeninnføre støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer for perioden desember 2021 – mars 2022.
  • Vurdere muligheten for å gjøre det enklere å søke om utsettelser av skatte- og avgiftsinnbetalinger.
  • Utvikle en ny lønnsstøtteordning som er tilpasset situasjonen og andre støttetiltak.
  • Dekke kostnader knyttet til koronarelatert sykefravær fra og med dag 6.

Kultur, idrett og frivillighet

• Forlenge kompensasjonsordningen for kultursektoren.
  • Gjeninnføre stimuleringsordningen for kultursektoren, 8. desember 2021 – 31. mars 2022. (300 mill.)
  • Øke bevilgningene til tilskuddsordningen for publikumsarrangement av nasjonal verdi i idrettssektoren og øke dekningsgraden fra 50 til 70 prosent. Øke bevilgningen til midlertidig tilskudd til frivillighetssektoren. (600 mill.)

Arbeidstakere

• Forlenge kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere ut februar 2022
  • Forlenge midlertidige ordninger for ledige og permitterte ut februar 2022, herunder dagpengeperioden og forhøyede dagpengesatser
  • Doble antall dager med omsorgspenger også i 2022
  • Åpne for unntak for aktivitetskrav for kvalifiseringsprogrammet og sosialstønad i tilfeller der covid-19-pandemien gjør det vanskelig å gjennomføre aktivitetene.
  • Åpne den særskilte lærlingeordningen for nye tilfeller til og med 28. februar 2022.
  • Redusere krav til tidligere inntekt som inngangsvilkår for dagpenger til 0,75 G siste 12 måneder eller 2,25 G siste 36 måneder.
  • Redusere inngangsvilkåret for dagpenger fra minst 50 pst til minst 40 pst redusert arbeidstid ut februar 2022.