Ungdom i Innlandet trygt hjem

Fra og med natt til 26. desember kan ungdom i hele Innlandet komme seg trygt hjem om natten i helger og høytider.

Mer info finnes på Innlandet fylke sine nettsider

Det er trafikksikkerhetsutvalget (FTU) i fylket som står bak ordningen. Målet er å unngå at ungdom tar skyss med tilfeldige og uerfarne sjåfører der risikoen for ulykker er høy.

FTU har tillit til at både ungdommen og taxisjåførene forholder seg til gjeldende koronaregler. Ordningen trer i kraft fra og med natt til andre juledag.

Tilbud til ungdom 15–21 år

Ordningen gjelder i følgende tidsrom:

• natt til lørdag og natt til søndag gjennom hele året
  • i forbindelse med høytider og spesielle arrangementer etter nærmere retningslinjer

Bestill før kl. 20

• Ungdom som ønsker å benytte seg av tilbudet må bestille taxi før klokka 20.
  • Det må være minst tre passasjerer som skal hjem til samme område.
  • I vanlige helger er egenandelen per person på 69 kroner. På røde dager i jula og andre høytider betaler hver passasjer 100 kroner. Resten dekkes av Innlandet fylkeskommune.

- I år er også Trygt hjem styrt av koronaen, men vi har tillit til at ungdommen forholder seg til regler for sosiale sammenkomster og at taxisjåføren styrer antall passasjerer i hver drosje. Vi er fornøyde med å ha tilbudet på plass, sier FTU-leder Strand.

Kjøring innen egen region

Innlandet er et stort fylke og det kan ikke kjøres over ubegrensete avstander. FTU har valgt å følge regioninndelingen som gjelder for fylket, slik at det i utgangspunktet kun kan kjøres mellom kommunene innenfor egen region.